03. Pojmenování (název) životní situace
Úmrtí
04. Základní informace k životní situaci
Úmrtí fyzické osoby na území ČR je matriční událostí, která se zapisuje do knihy úmrtí. Do matriční knihy úmrtí se zapisuje den, měsíc, rok a místo úmrtí, jméno, poopř. jména, příjmení, popř.rodné příjmení, den, měsíc , rok a místo narození, rodné číslo, osobní stav, pohlaví, státní občanství a místo trvalého pobytu zemřelého, datum a podpis matrikáře.
05. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Zápis do knihy úmrtí se provede na základě listu o prohlídce zemařelého a pravomocného prohlášení soudu o prohlášení fyzické osoby za mrtvou. Na listu o prohlídce mrtvého je povinen úmrtí oznámit do 3 dnů prohlížející lékař.
06. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Na základě zápisu úmrtí do matriční knihy úmrtí je vystaven prvopis úmrtního listu.
07. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Viz bod č. 5. Po vystavení prvopisu úmrtního listu je tento zaslán, příp. předán ,některému ze členů rodiny,některému ze sourozenců, příp. osobě zajišťující pohřeb.
08. Na které instituci životní situaci řešit
Na matričním úřadě příslušném podle místa úmrtí.
09. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
V případě, že k úmrtí došlo ve správním území matričního úřadu Nový Jičín, je příslušný řešit životní situaci odbor správníchagend– úsek matrik, jehož pracoviště je umístěno na ulici Divadelní 1, v prvním poschodí, dveře číslo 202.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
V případě osobního převzetí úmrtního listu doklad totožnosti a matriční doklad prokazující příbuzenskou vazbu, resp. doklad prokazující vyřizování pohřbu zemřelého.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Formuláře se v tomto případě nepoužívají.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Poplatky se neplatí.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Lhůta pro zápis úmrtí a vystavení úmrtního listu je 30 dnů.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
—
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Odevzdání úmrtím (prohlášením za mrtvého) ze zákona neplatného občanského průkazu, případně cestovního pasu zemřelého (prohlášeného za mrtvého).
16. Elektronická služba, kterou lze využít
—
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
- Zákon č.301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č.500/2004 Sb., správní řád, v platném znění
- Vyhláška č.207/2001 Sb., kterou se provádí zákon o matrikách
18. Jaké jsou související předpisy
—
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
—
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
—
21. Nejčastější dotazy
—
22. Další informace
—
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě
—
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
—
25. Za správnost návodu odpovídá útvar
Odbor správních agend- úsek matrik.
26. Kontaktní osoba
Renáta Hyklová
Petra Bedrichová
Bc. Radka Bednaříková
Telefonní čísla a emaily najdete v sekci Kontakty na zaměstnance – odbor správních agend.
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
30.01.2017
28. Popis byl naposledy aktualizován
1.7.2019
29. Datum konce platnosti popisu
—
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace
—