03. Pojmenování (název) životní situace
Vyřízení oddacího listu při sňatku občana ČR v cizině (zvláštní matrika)
04. Základní informace k životní situaci
Do zvláštní matriky se zapisuje uzavření manželství občana, ke kterému došlo na :
- území cizího státu
- zastupitelském úřadu ČR v cizině
- lodi nebo v letadle mimo území ČR
- místě, které nepatří pod pravomoc žádného státu.
05. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Žádost podává občan ČR, který uzavřel sňatek v cizině.
06. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
- Zápis o uzavření manželství (vyplněný a žadatelem-občanem ČR podepsaný před matrikářem v ČR nebo zastupitelským úřadem ČR v cizině, který je k dispozici na všech matričních úřadech v ČR a zastupitelských úřadech ČR v zahraničí.)
- Totožnost žadatele (bude ověřena a potvrzena příslušným výše uvedeným orgánem).
- Cizozemský oddací list, případně jeho úředně ověřená fotokopie, přeložená úředním překladatelem do jazyka českého (s výjimkou dokladů ve slovenském jazyce). Doklad vystavený ve státě po 1.1.1950, s nímž není uzavřena smlouva o uznávání listin, musí být opatřen vyšším ověřením, informace o smluvních státech získáte na všech matričních úřadech v ČR nebo zastupitelských úřadech ČR v cizině.
- Doklad o státním občanství ČR (platný občanský průkaz s vyznačením občanství ČR nebo Osvědčení o státním občanství).
- U žadatelů v cizině platný cestovní pas s čestným prohlášením o občanství k datu podání žádosti, případně listina o udělení státního občanství ČR.
- Rodné listy snoubenců (bezpodmínečně u občana ČR).
Další doplňující doklady dle potřeby, např. rozsudek o rozvodu předchozího manželství u rozvedených, případně doklad o vrácení předchozího příjmení po rozvodu, úmrtní list ovdovělých, rozhodnutí o změně jména nebo příjmení apod. Je-li žádost o zápis uzavření manželství do zvláštní matriky kompletní a má všechny náležitosti, bude proveden zápis do matriky manželství a vyhotoven oddací list, který bude zaslán na adresu odesílatele. Nemá-li žádost všechny předepsané náležitosti nebo chybí některý doklad, vyzve zvláštní matrika žadatele prostřednictvím odesílatele (matričního úřadu nebo zastupitelského úřadu v cizině ) k odstranění závad. Nebude-li závada odstraněna a žadatel bude na žádosti trvat, zahájí správní orgán řízení o tom, že zápis do zvláštní matriky nebude proveden.
07. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Vyplnění žádosti o zápis uzavření manželství o zvláštní matriky a doložení požadovaných dokladů.
08. Na které instituci životní situaci řešit
Zvláštní matriku vede Úřad městské části Brno-střed na adrese Husova 3, 601 69 Brno. Žádost o zápis do zvláštní matriky lze podat prostřednictvím kteréhokoliv matričního úřadu v ČR nebo zastupitelského úřadu v cizině.
09. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Na matričním úřadu v Novém Jičíně lze žádost o zápis uzavření manželství do zvláštní matriky podat na odboru správních agend, úsek matrik, na ulici Divadelní 1, v prvním poschodí, dveře číslo 202.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Viz bod č. 6.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Formuláře jsou k dispozici na internetových stránkách Zvláštní matriky Brno.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní poplatek se nevybírá.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
V případě úplné žádosti a kompletních dokladů 30 dnů.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Nejsou.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
V souvislosti se změnou stavu sňatkem je potřeba si vyřídit nový občanský průkaz.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
—
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
18. Jaké jsou související předpisy
—
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Ve věci správního řízení o neprovedení zápisu do zvláštní matriky je možno podat odvolání. Odvolacím orgánem je Magistrát města Brna, odbor vnitřních věcí, Malinovského náměstí 3, 601 67 Brno.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
—
21. Nejčastější dotazy
—
22. Další informace
—
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě
—
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
—
25. Za správnost návodu odpovídá útvar
Odbor správních agend – úsek matrik.
26. Kontaktní osoba
Renáta Hyklová
Petra Bedrichová
Bc.Radka Bednaříková
Telefonní čísla a emaily najdete v sekci Kontakty na zaměstnance – odbor správních agend.
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
30.01.2017
28. Popis byl naposledy aktualizován
1.7.2019
29. Datum konce platnosti popisu
Není stanoven.
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace
—